أنت تتصفح أرشيف موقع بنت جبيل

مضيفات يفجّرن مفاجأة عن الطائرة المصرية

الجمعة 20 أيار , 2016 09:30 بتوقيت مدينة بيروت - شاهده 218,421 زائر

مضيفات يفجّرن مفاجأة عن الطائرة المصرية

قبل أن تغلق صفحتها بشكل مفاجئ، دار حوار قصير بين عدد من زميلات طاقم الطائرة المصرية المنكوبة عقب نبأ اختفائها من على الردار يُظهر كمّاً من السخط والنقمة على هذه الطائرة تحديداً، وكانت المفاجأة أنهن اشتكين للمسؤولين أكثر من مرة عن مشاكلها التقنية لكن دون استجابة.

غادة عبدالله، زميلة طاقم الطائرة المصرية المنكوبة، كتبت عبر صفحتها على "فيسبوك" قبل أن يتأكد نبأ تحطم الطائرة وسقوطها في البحر المتوسط قائلة: "طراز الطيارة إيرباص 320.. أزبل طيارة وأكتر طيارة متهالكة وغير آمنة على سلامتنا.. مليون مرة قولنا غيروها جددوها ولا أي هباب. لو حصل للكرو دة حاجة في رقبة مهندسين وصيانة مصر للطيران. حسبي الله ونعم الوكيل. يا رب سلّم زمايلي ورجعهم سالمين".

وبعد أن علمت غادة بمصرع ركاب الطائرة وطاقمها كتبت تقول: "هيثم وسمر ويارا وعاطف ورئيسة الطاقم ميرفت والكابتن والمساعد زمايلنا اللي على الطيارة قلبي وجعني وبيتقطع يا رب صبر أهلهم وارحمهم وصبرنا يا رب".

مضيفة اسمها فيبي إسحاق زكاري علقت على كلام غادة بقولها: "ايه يا ربي ده حادثتين في مصر للطيران في اقل من كام شهر هي ناقصة". ثم سألت غادة قائلة: "فيه اي اخبار مين الكرو يا غادة؟"، فوضعت غادة صورة بأسماء طاقم الطائرة، فردت فيبي قائلة: "مش عارفاهم بس يا رب سلمهم جميعاً"، ثم عادت فيبي لتسأل غادة: "طيب مين في الكوكبت تعرفي؟"، فردت غادة: "لا والله لسه عايزة أعرف برضه"، فقالت فيبي: "ربنا يستر ده فيهم بنات 46000 يعني يا حرام لسه جداد"، لترد غادة: "ده اللي واجع قلبي ومخليني بعيط عليهم"، فأضافت فيبي: "يا عيني أنا مش متخيلة لو أنا مكانهم استرها يا رب"، فقالت غادة: "وانا والله بتخيل أهلهم كمان"، فختمت فيبي حديثها: "يا ربييييي صعب قوي زمان أهلهم ماتوا من الخوف عليهم".

هاجر وليد، مضيفة أخرى، قالت: "ربنا يطمنك عليهم ويحفظك من أي سوء الحمد لله انك مش عليها"، فردت غادة: "يارب"، أما زمليتهن رباب الشواني فسألت غادة: "طمنينا يا غادة فيه أخبار؟، فردت غادة: "لا وربنا يستر لو وقعت هيحصلي حاجة"، فردت رباب: "يارب سلم.. ربنا يستر يا غادة.. بطني وجعتني"، وقالت غادة: "وأنا مش قادرة"، وعادت فيبي لتقول: "إيه يا ربي ده حادثتين في مصر للطيران في أقل من كام شهر".

ياسيمن شريف (مضيفة جوية) قالت: "استر يا رب مين كباتن يا جماعة؟"، فردت غادة: "شقير"، فقالت ياسمين: "قلبي وجعني يا ناس ربنا يرجعهم لأهلهم بالسلامة".

زميلهم أحمد فؤاد قال: "من ساعتين ومفيش أي أخبار جديدة واختفاء من ع الردار، طب ما ده كله ملوش غير معنى واحد".

زميلتهم رضوى النبراوي قالت: "كفايه بقى ارحمونا ياما اشتكينا من أم دي طيارة وقلنا هيجلنا يوم وطيارة فيهم تقع.. حسبي الله نعم والوكيل".

وبدت الصدمة على غادة عندما كتبت: "بيقولوا وقعت خلاص".

(هافنغتون بوست)

Script executed in 0.19815683364868