"مصطفى أبو التورتة" الذي أصبح حديث السوشيال ميديا بعدما هرب من خطوبته يوضح أسبابه..."خالي كان مريض ولم يُبدِ أهل العروس اهتماماً بذلك"

الخميس 03 تشرين الأول , 2019 03:45 بتوقيت مدينة بيروت - شاهده 77,287 زائر

"مصطفى أبو التورتة" الذي أصبح حديث السوشيال ميديا بعدما هرب من خطوبته يوضح أسبابه..."خالي كان مريض ولم يُبدِ أهل العروس اهتماماً بذلك"

​كتبت النهار اللبنانية:
أثارت فتاة حالة من الجدل في الشارع المصري وعبر مواقع التواصل الاجتماعي، بعدما نشرت قصة انفصالها عن خطيبها الذي تركها في إحدى قاعات الأفراح، ورحل بعد أخذ "التورتة" هو وأقاربه، وتركها في حفل الخطوبة، ليتم تداول القصة بشكل كبير على مواقع التواصل ويصبح هاشتاغ "مصطفى_أبو_تورتة"، الأكثر شهرة في مصر", وسط جدل كبير وانتقادات وسخرية للشاب.

كانت الفتاة التي تدعى نهال شعبان كتبت عبر صفحتها على موقع التواصل الاجتماعي "فايسبوك" قائلة "أنا كان مقري فاتحتي زي ما كله عارف على مصطفى، وخطبتي كانت يوم السبت اللي فات المفروض، كان بينا مشاكل زي أي اتنين عاديين مع مامته بقى وخلافات بتحصل أول ما أطلب حاجة وقلت ده عادي بيحصل بس اللي متخيلتش إنه يحصل إنه يسيبني في القاعة لوحدي... اتفاجئت إنه مش عازم أصحابه ولا أقاربه كلهم وحسيت في حاجة غلط حتى مامته وأخته مفيش واحدة فيهم باركتلي وقولت أمشي اليوم".

وتابعت الفتاة: "كل ما أقوله فين الشبكة اللي هنلبسها يقوللي أصل وقع عليها شربات، أصل وقع جاتوه عليها... طب خليها بعد البوفيه وكلام كله غريب كده لحد ما دخلنا بعد البوفيه لقيت أهله كلهم مشيوا... وقال إيه خاله تعب! فيقوم أهله كلهم يمشوا وأنا في القاعة لوحدي بدور عليه ألاقيه بيصرخ بره ويقول خالي تعبان وبيلطم وحاجات غريبة كدا وأنا اقسم بالله ما مستوعبة اللي بيحصل هو في واحد خاله عيان عيلته كلها بتمشي الستات اختفوا، والأغرب إننا اكتشفنا إنهم أخدوا التورت معاهم طب مش خالك عيان... أخدتوا التورت معاكم ملبستنيش شبكة... وقبل كل ده بأيام جالي البيت وأخد التوينز بتاعت قراية الفاتحة بحجة إنه عايز يلبسني كله مرة واحدة في القاعة وأنا هبلة وافقت مجاش في بالي للحظة واحدة أنه هيعمل فيا كدا".

واختتمت الفتاة قائلة: "دلوقتي كل دا علشان إيه؟ كان ممكن ننهي بالمعروف من غير أذى نفسي ليا... كان ممكن تسترجل وتيجي تقولي يلا نفركش وكنت لغيت الخطوبة... مش جيّ وبترقص وتقولي محضرلك مفاجأة... وفي نيتك تعمل فيا كدا... حسبي الله ونعم الوكيل".

وانهالت التعليقات الغاضبة على الشاب، وأطلقوا عليه بسخرية اسم "مصطفى أبو تورتة" عبر مواقع التواصل الاجتماعي، كما سخروا من طريقة هروبه من الخطوبة بداعي مرض خاله.

وبعد ساعات من انتشار البوست على السوشيل ميديا، ظهر تعليق من حساب باسم مصطفى يرد على الفتاة باعتباره صاحب القصة، يخبرها أنه نادم على معرفتها وليس نادماً على ما فعله، ويضيف "لو عايزة تتكلمي احكي للناس الحكاية من البداية... أنا ندمان على وقتي معاكي، أنا حبيتك بجد بس إنتي للأسف ما تستاهليش الحب دا وكان لازم دي تبقى نهايتك".

كما علّق العريس الهارب على الأمر في تصريحات صحافية، قائلاً: "تفاجأت بأنني "تريند" على "تويتر"، حسبي الله ونعم الوكيل، أنا لم أظلم أحداً، بعد قراءة الفاتحة في شباط الماضي، لم تكن هنالك أي مشكلات بيننا، حددنا موعداً لحفل الخطبة في 12 آب، قبل أن أقوم بتأجيله من ناحيتي، بسبب ارتباطي بطقوس خاصة في عيد الأضحى وانشغالي في الأضحية، إلى 21 أيلول، وبعد نشوب خلاف بين أسرة نهال وبيني على تفاصيل الشبكة، بدأت أشعر أن الموضوع مش ماشي بما يرضي الله، وتوالت الخلافات الطبيعية بعد ذلك، بداية من خلافات على الشبكة وحتى شكل الفستان الذي سترتديه خطيبته في الحفل، وغير ذلك".

وأضاف العريس أنه صباح يوم الخطوبة وقعت مشادّة بينه وبين العروس، بعد أن طلبت منه دفع مبلغ إضافي للكوافير لم يكونا متفقين عليه، ثم تطورت المشادة عبر الهاتف، ليبلّغ أهله وزوج والدتها بقرار الانفصال، قائلاً: "بعدها وبناءً على حديثي مع والدتي، قررت أن أعطي خطيبتي فرصة ثانية، وقمت بالتعديل في فقرات حفل الخطوبة، لتصبح فقرة "الشبكة" في نهاية الحفل، إلا أنني تفاجأت بأن خالي ينسحب رفقة أسرته، فعلمت أنه مريض، وبينما كنت قلقاً عليه لم يُبدِ أهل العروس اهتماماً بذلك، وكانوا يلحون بسؤالهم عن الشبكة فقط، رغم مرض خالي وهو ما جعل بعض أقاربي ينصحوني أن أنهي الموضوع"، نافياً ما تردد حول أخذه "التورتة".

المصدر: محمد أبوزهرة - النهار اللبنانية
annahar.com/article/1041501

Script executed in 0.36788320541382